5 redenen waarom ik zo van de Griekse eilanden hou.

Zoals jullie misschien al wel doorhadden: ik ben mega Griekenland-fan! Waarom?

De bevolking

De Griekse bevolking is één van de redenen waarom ik zo gek ben op het land. De bevolking is uiterst vriendelijk en dan heb ik het nog niet eens over hun gastvrijheid.. Met name in de gebieden waar het minder (of totaal niet) toeristisch is, leer je de bevolking pas echt kennen. Zij willen je graag in hun gebrekkige Engels vertellen over hoe mooi hun land (inclusief de geschiedenis) is en je bent altijd welkom. In restaurants krijg je naderhand altijd iets van het huis (een drankje, een toetje, een plakje cake, een stukje fruit.. noem maar op) en de Grieken zijn vaak zelfs beledigd als je dit niet aanneemt.

Voor mijn gevoel leven de Grieken erg rustig en ‘gemakkelijk’. Ik vind het geweldig om te zien hoe ze met elkaar omgaan. We hebben al een aantal keer meegemaakt dat opa van het terras wordt gehaald en de keuken in wordt geduwd, nadat wij besteld hebben. Geweldig!

De natuur

Griekenland heeft veel eilanden (meer dan 6000!), het leuke daarvan is dat ieder eiland weer anders is. Het ene eiland is behoorlijk vlak, terwijl het andere eiland juist weer heel veel bergen heeft. Maar toch vind ik de natuur op de eilanden allemaal even mooi. De eilanden die ik gezien heb, zijn allemaal even groen en het water ontzettend mooi helder en blauw. Vaak huren wij een scooter en dan vind ik het heerlijk om rustig rond te touren. Door de olijfboomgaarden, waar her en der ook sinaasappelbomen en citroenbomen staan, de geiten, bokjes, kippen en ezels (ik hou van ezels!) die door de bergen lopen en de prachtige uitzichten over het eiland en de zee die je overal hebt. Heel even heb je dan het gevoel (tenminste ik wel) dat je de enige toerist bent op het eiland. Ronduit genieten!

DSCF3359

Het eten

Ook niet onbelangrijk natuurlijk.. Als je op vakantie bent, moet je goed eten ;-). En laat het Griekse eten nou ontzettend lekker én gevarieerd zijn. De Griekse keuken kenmerkt zich vaak door de vele kruiden die ze gebruiken (die je overigens in ieder winkeltje kunt kopen) en het heerlijke vlees. Ik ben er gek op: souvlaki, gyros, stifado, moussaka, kleftiko, mezes (allemaal kleine Griekse hapjes) en noem maar op.. Ook de Griekse salades en de fetakaas mogen niet ontbreken wat mij betreft. HEER-LIJK!

mezes

De geschiedenis

Griekenland heeft een ontzettend bijzondere geschiedenis en dit vind je overal in het land terug. Als ik op vakantie ben, vind ik het altijd interessant om te weten hoe men daar vroeger leefde, wat er allemaal is gebeurd en waarom het nou is zoals het is. In Griekenland vind je veel gebouwen, bezienswaardigheden en andere bijzondere plekken die een geweldige geschiedenis hebben.

De taal

Jup, ik vind de taal uiterst interessant. Niet alleen omdat het mooi (en grappig) klinkt, maar ook omdat ze een heel ander alfabet hebben. En ook dit heeft weer met de geschiedenis te maken. Het staat absoluut nog op mijn bucketlist om (de basis van) deze taal te leren!

Grieks alfabet

Uiteraard kan ik nog heel veel andere redenen bedenken waarom Griekenland zo geweldig mooi is. De Griekse mentaliteit, de oude vervoerstuigen die je overal vindt (die komen hier écht niet meer door de APK!) en bijvoorbeeld de nog veel oudere en vervallen gebouwen.

Maar ook de afwisseling tussen natuur, cultuur en strand. En voor mij ook een absoluut pluspunt: Ook op de toeristische eilanden (Kreta en Rhodos bijvoorbeeld) vind je plekjes waar nog nooit een toerist is geweest!

Ik zou ook zo graag een keer naar het vaste land van Griekenland willen, naar Thessaloniki of Athene bijvoorbeeld. Ik ben ontzettend benieuwd of de sfeer daar zo anders is dan op de eilanden.

Wat is jouw favoriete land? En waarom?

9 gedachtes over “5 redenen waarom ik zo van de Griekse eilanden hou.

  1. Ik moet echt meer van Griekenland zien, tot nu toe alleen op Rhodos geweest. Hoog tijd om meer te zien van de prachtige eilanden en ook Athene lijkt me tof! Leuk blog, je maakt me enthousiast!!

  2. Ja Ik Ben ook grote Griekenland fan. Ik ben op het vasteland geweest maar vind de eilanden toch leuker. Relaxter, ander sfeertje ook. Lesbos is tot nu toe mijn favoriet. Ik heb ooit een vage poging gedaan om Grieks te leren maar heb het opgegegeven. Te moeilijk!

    • Griekenland is geweldig. Kreta en Corfu zijn tot nu toe favoriet, maar Kos vond ik ook geweldig. Griekenland is gewoon mooi! Het binnenland lijkt me ook enorm gaaf. Ben benieuwd naar je reis!

  3. Pingback: Wishlist top 5 | Maud geniet!

  4. Pingback: 15 reisdilemma’s | Maud geniet!

Geef een reactie

