Met de Grote Beer naar de Tall Ships Races in Harlingen!

Afgelopen weekend ben ik met Holland Sail wezen zeilen op de driemastklipper de Grote Beer, dit mooie zeilschip is bijna 41 meter lang. Dit vond ik al behoorlijk groot voor een zeilschip (ik kende alleen de ‘kleintjes’), maar tijdens de Tall Ships Races kwam ik erachter dat de Grote Beer ook weer niet zo groot was als ik dacht..

De Grote Beer - zeilschip

Op uitnodiging van Holland Sail zeilden we van Makkum naar Harlingen om daar reusachtige zeilschepen te bekijken. Na een behoorlijk eind in de auto kwam ik dan eindelijk bij de Grote Beer aan en om 10.00 uur mocht het schip vertrekken. Spannend! Eerst krijgen we meer te horen over Holland Sail en daarna gaat het zeilen beginnen. Holland Sail heeft overal aan gedacht, koffie & thee met een lekkere koek, een overheerlijke kerriesoep met salades en brood als lunch en noem het maar op. Ik was helemaal in m’n element :).

IMG_1124

Na een erg mooie toch via het IJsselmeer en de Waddenzee kwamen we aan in Harlingen. Welkom op de Tall Ships Races! Tall Ships zijn zeilboten tussen de 15 en 150 meter, vaak vierkant getuigd. Wat de Tall Ships Races precies inhoudt? 71 zeilschepen komen een weekend lang bij elkaar om zich klaar te maken voor de wedstrijd. Winnen hierbij is niet het belangrijkst: het doel is met name om de jonge zeelieden te laten ervaren hoe het echte zeilleven voelt.

Tall Ships Races

Het event is erg leuk om mee te maken en ik heb het enorm naar m’n zin gehad. Ik keek m’n ogen uit! Het ene schip is nog groter dan het andere, er zijn diverse zeemanskoren te vinden, de vlaggetjes van de enorme schepen wapperen in de wind, overal zijn vrolijke mensen en ik ben alleen maar aan het genieten!

zeemanskoor

Om 17.00 uur worden we weer aan boord verwacht en varen we terug naar Makkum. Dit is totaal geen probleem, want na een middag gevuld met regen, regen en nog eens regen, komt eindelijk de zon door! We genieten aan boord en ook het diner smaakt heerlijk.
Wat een topdag!

Meer over Holland Sail en het prachtige schip de Grote Beer volgt snel!

4 gedachtes over “Met de Grote Beer naar de Tall Ships Races in Harlingen!

  1. Pingback: TIP: Zeilen met Holland Sail | Maud geniet!

  2. Pingback: Holland Sail viert vijfjarig bestaan en geeft naamsbekendheid een boost | Dexport Blog - Duitse markt

  3. Pingback: Genietmomentjes – Juli 2014 | Maud geniet!

Geef een reactie

