Op vakantie met een allergie

Ik ben gek op reizen. Sterker nog, ik denk dat ik stiekem verliefd ben op reizen. Of het nou naar een verre vakantie is of een weekendje weg in eigen land, iedere keer geniet ik weer tot de laatste minuut. Hoewel mijn naaste omgeving (lees: vooral mijn ouders) het mij en vriendjelief van harte gunnen, zijn ze toch elke keer weer ontzettend blij als we weer terug zijn.

Ik ben namelijk erg allergisch. Mij hoor je niet klagen, dit is al zolang ik me kan herinneren en eigenlijk weet ik niet beter. Zo ben ik bijvoorbeeld allergisch voor diverse fruitsoorten en andere producten, waar ik dan zo nu en dan een milde reactie van krijg. Maar ik ben ook heeeel allergisch voor vis. Tonijn, zalm, dorade, schol, noem alle vissoorten maar op. En dat is in het buitenland (met name aan zee) toch wel een stuk lastiger.

De allergie voor vis kan het vakantie vieren af en toe behoorlijk belemmeren. Als ik een reactie krijg is dat niet zomaar een reactie. Vroeger was het zelfs zo dat ik allergisch was voor de lucht, gelukkig is dat nu niet meer het geval. Maar een kleine (vaak onbewuste) aanraking kan al een behoorlijke reactie veroorzaken. Mijn ogen zwellen op en ook mijn lippen worden dik. Vaak blijft het daar bij, omdat ik dan nog geen vis binnen heb gekregen. Mocht dit wel het geval zijn, dan zijn de symptomen een stukje heftiger. Daarom heb ik altijd, waar ik ook naar toe ga, een EpiPen bij mij. De EpiPen zorgt er tijdelijk voor dat mijn bloedvaten vernauwen en de luchtwegen verwijden. Gelukkig heb ik deze nog nooit hoeven gebruiken, maar ik heb al wel diverse keren gehad dat ik met spoed naar het ziekenhuis moest.

Dit klinkt allemaal nogal heftig.. En als ik er wat langer over nadenk, is het eigenlijk ook wel heftig. Maar ik ben er altijd redelijk nuchter onder. Als ik een allergische reactie krijg, kan ik deze 9 van de 10 keer zelf onder controle houden. Daarnaast let ik er altijd op dat ik weet wat ik eet. Hoe graag ik ook zou willen, ik zou vooral in het buitenland nooit iets bestellen waarvan ik niet weet wat het is.

In vergelijking met vroeger is de allergie behoorlijk goed onder controle. Vroeger kreeg ik al van de kleinste dingen een reactie. Iemand die bijvoorbeeld vis had gegeten, een deurkruk aanraakte met vishanden en vervolgens raakte ik die deurkruk ook aan. Als we op vakantie gingen, zorgden mijn ouders er altijd voor dat we briefjes in de desbetreffende taal (meestal Italiaans) hadden waar mijn allergie werd uitgelegd. Zo kon de kok er goed rekening mee kon houden. Daarnaast raak je als kind van alles aan. Nu let ik veel meer op met wat ik wel of niet met mijn handen aanraak, deuren in restaurants zijn bijvoorbeeld altijd ‘gevaarlijk’.

Ik vind het niet erg dat ik zo enorm allergisch ben. Ik vind dat het bij mij hoort en zou het raar vinden als ik er geen rekening mee zou moeten houden. Ik vind het wel vervelend voor mijn omgeving, zij moeten er altijd rekening mee houden. En voelen zich schuldig als ze er met de hapjes of het buffet niet meer aan hebben gedacht. Want is er vis op een feestje? Dan moet ik naar huis. Gaan we uit eten? Dan kan ook de rest geen vis eten. Zijn er op vakantie mensen die naast ons vis eten? Dan moeten wij naar een ander tafeltje. En ga zo maar door..

Een allergie hebben kan soms behoorlijk lastig zijn, vooral in het buitenland. Ga maar eens wat eten in een Grieks dorpje, waar nog nooit een toerist is geweest en de mensen geen Engels kunnen. Hoe leg je dan uit dat jouw eten niet in aanraking mag komen met vis? In het buitenland vind ik niks leuker dan rondlopen op de lokale markten, maar pas op.. Want ook daar komt de visgeur je vaak van een kilometer afstand al tegemoet.. Hetzelfde geldt voor al die gezellige haventjes. Maargoed, als dat alles is waar je rekening mee moet houden.. Er zijn nog altijd ergere dingen!

Deze allergie hoort bij mij.

3 gedachtes over “Op vakantie met een allergie

  1. Pingback: Tag: Liebster Award | Maud geniet!

  2. Pingback: Hotspot: Tante Annie’s in Oldenzaal | Maud geniet!

  3. Pingback: Tag: Something about food | Maud geniet!

Geef een reactie

