De Engelse begraafplaats in Malaga

Op de één of andere manier vind ik begraafplaatsen altijd fascinerend, vooral in het buitenland. Maar de Engelse begraafplaats in Malaga deed meer met mij dan alle andere begraafplaatsen waar ik ooit kwam.

Geschiedenis
Deze begraafplaats is een van de oudste begraafplaatsen voor niet Rooms Katholieken in Spanje. Voordat deze laatste rustplaats voor niet Rooms Katholieken bestond, mochten de lichamen niet begraven worden. Ze werden ’s nachts verticaal op het strand begraven en vervolgens overgelaten aan wilde dieren (honden) en de zee. William Mark vond dat ook niet Rooms Katholieken recht hadden op een waardige begraafplaats. In 1831 is toen, buiten de stadsmuren van Malaga, deze Engelse begraafplaats opgericht. Leuk feitje is dat hier niet alleen Engelse niet Rooms Katholieken liggen, maar allerlei nationaliteiten. Onder andere van een aantal Duitsers, die hier zijn begraven toen hun schip zonk in 1900.

Tot aan 1901 werd de begraafplaats gefinancierd door de Engelse staat. Nu zijn ze volledig afhankelijk van donaties en is de begraafplaats op sommige terrassen behoorlijk verwaarloosd. Ontzettend jammer.

Er is ook een ommuurd gedeelte op de begraafplaats. Hier liggen veel kleine kindergraven, allemaal bedekt met schelpen. Deze kinderen zijn omgekomen tijdens een epidemie halverwege de 19e eeuw.

Je vindt de begraafplaats aan de Avenida de Pries, tegenover de stierenarena. 

7 gedachtes over “De Engelse begraafplaats in Malaga

  1. Best wel mooi om te zien dat ze die kindergraven met schelpen hebben bedekt… Ik kom eigenlijk nooit op begraafplaatsen in het buitenland, wel in kerken terwijl ik niks met het geloof heb. Misschien toch ook maar eens op een begraafplaats kijken…

  2. Wauw, bijzonder zeg. Ik vind begraafplaatsen eng en heb er echt helemaal niets mee, heel luguber, ik weet het niet. Je hebt de graven wel mooi gefotografeerd, maar toch lees ik liever over het Alcazaba ;-)!

  3. Pingback: Heimwee naar Malaga | Maud geniet!

  4. Pingback: Wat te doen in Malaga | Maud geniet!

  5. Pingback: Het dorpje Preko.. | Maud geniet!

Geef een reactie

