Een weekendje Ameland

Zeg jij waddeneiland, TV-TAS of eilandgevoel.. Dan roep ik normaal Schiermonnikoog! Maar dit weekend gingen we niet naar Schiermonnikoog. En hoewel ik in november nog op Texel was, gingen we dit keer naar Ameland. Ik ben gek op de waddeneilanden! ❤

Ik vind het altijd heerlijk om doelloos rond te fietsen op een eiland. Dus nadat we onze koffer bij het hotel hadden gedropt en we een heerlijke pannenkoek achter de kiezen hadden, huurden we een fiets zodat we het eiland konden verkennen. We fietsen langs het strand, door de bossen en duinen en ik had vrijwel meteen een eilandgevoel. Heeerlijk!

Nadat we een heel stuk van de Ameland-route hadden gefietst, gingen we terug naar Nes. We dronken wat bij Grand Café van Heeckeren om ons vervolgens op te frissen in ons hotel. We verbleven in het plaatsje Nes. Een erg leuk, gezellig en vooral sfeervol plaatsje. ’s Avonds aten we bij de Hekseketel en doken vroeg ons bed in. De volgende ochtend waren we vroeg op en als één van de eersten bij het ontbijt. Smullen!

We besloten om vanuit Nes naar de plaatjes Ballum en naar Hollum te fietsen. Het dorpje Ballum is de enige plek op Ameland waar je, in een schattige slijterij, de beroemde likeur ‘Nobeltje’ kunt kopen. Wij waren te vroeg (09.30 uur) en de slijterij was nog niet open. Ik mag de likeur nu toch niet drinken, dus jammer dan ;-). We liepen wat rond in Ballum en fietsten door naar Hollum. Ook Hollum is een typisch eilandplaatsje en ook de vuurtoren van Ameland staat hier.

De zon scheen volop, dus een wandeling over het strand mocht niet ontbreken. Om het extra leuk te maken, kochten we een vlieger en zo vermaakten we ons wel een tijdje! Daarna fietsen we door naar de vuurtoren om vervolgens te genieten van een heerlijke lunch bij ‘Herberg de Zwaan’. Ik kon niet echt kiezen en besloot zowel de broodjes met kroket als de Amelander mosterdsoep te nemen. Allebei een aanrader, het was heerlijk!

 

We leverden in Hollum de fietsen weer in en besloten om met de bus terug te gaan naar Nes. We zagen er toch een beetje tegenop om weer ruim 10 kilometer te fietsen met een harde (tegen)wind ;-). ’s Avonds hebben we nog heerlijk gegeten bij Dinercafe Rixt en kropen we weer lekker op tijd in bed.

Alles bij elkaar was het een heerlijk weekend. Een weekend waarin we eigenlijk niks hebben gedaan, maar toch optimaal hebben genoten. Ik kom graag nog eens terug!

8 gedachtes over “Een weekendje Ameland

    • Wat leuk om te horen. Als klein kind kwam ik zo’n 4 tot 6x per jaar op Schiermonnikoog. Wat mij betreft brengt Schier mij het ECHTE vakantiegevoel / eilandgevoel. Maar Ameland kwam ook heel dicht in de buurt, heerlijk genoten! En we hadden inderdaad heel veel geluk met het weer, heerlijk!

  1. Lekker weekend!
    Ik ben als kind een aantal keer naar de wadden-eilanden geweest (Ameland, Terschelling en Texel – als ik het goed heb) en vond het als kind prachtig. Nu is het weer een eindje verder rijden, maar ik kom er graag nog eens terug!

    • Voor ons is het ook wel een eindje rijden, dat maakt het wel jammer. Maaaaarr.. Dat mag de pret niet drukken. Vooral nog een keer gaan zou ik zeggen ;-)!

  2. Dit klinkt echt heerlijk Maud, een fijn weekend weg! Op Ameland ben ik zo’n 8 jaar niet geweest, op de een of andere manier gaan we de laatste jaren vaak naar Terschelling. Binnenkort ook maar weer eens Ameland op de planning zetten!

Geef een reactie

